La falsificació de moneda, un fenomen transfronterer

II Colloqui Internacional - La falsificació de moneda, un fenomen transfrontererOlivier Caporossi

Museu Nacional d'Art de Catalunya

Parc de Montjuïc, Barcelona

PRESENTACIÓ

La falsificació és un fenomen que forma part de la cultura monetària i que cal tenir present a l’hora d’estudiar la circulació de moneda. La seva universalitat conviu amb les fronteres polítiques i les trampeja, i no han estat pas rars els casos de falsificació de moneda d’un país en un altre aprofitant raons i oportunitats diverses. D’aquesta manera, perseguit, tolerat o fomentat —segons les circumstàncies del moment—, sempre hi ha numerari fals.

La falsificació de moneda constitueix una de les línies de recerca que s’ha explorat des de fa anys al Gabinet Numismàtic de Catalunya i que, lluny d’esgotar-se, sempre ofereix nous camins de treball. L’organització d’un segon col·loqui internacional d’estudi sobre la falsificació monetària, gairebé una dècada després del primer, així ho demostra. En el primer, es va incidir en la dualitat entre la fabricació legal i la falsificació. En aquest segon, es remarca la dimensió transnacional i transfronterera del fenomen en els darrers tres segles. La participació d’investigadors molt rellevants en aquest camp de recerca en àmbits territorials molt distants asseguren el rigor de les aportacions.

La celebració d’aquest segon col·loqui internacional també ha de permetre la confluència de tres línies de recerca independents sobre el fenomen, confrontar experiències d’investigacions molt diverses i explorar col·laboracions de futur. Tot plegat, amb la voluntat de retre comptes de la feina feta i a la recerca d’una transferència de coneixement, en un format obert, a tot el públic interessat en un tema sempre apassionant que té en el Museu Nacional una tribuna de difusió.

• Benvinguda i presentació
  • Ponències

Le faux monnayage entre la France, la Navarre et l'Espagne au XVIIIe siècle. Criminalités plurielles et répression judiciaire. Olivier Caporossi. Université de Pau et des Pays de l’Adour

Un tresor de moneda falsa aragonesa al Moianès del primer quart del segle XVIII. Maria Clua. Gabinet Numismàtic de Catalunya / Museu Nacional d’Art de Catalunya

• Pausa

La Catalunya del segle XIX i el negoci transfronterer de la falsificació de moneda. Albert Estrada-Rius, Gabinet Numismàtic de Catalunya / Museu Nacional d’Art de Catalunya

La falsificació de francs francesos a la Pobla de Claramunt a finals del segle XIX. Xavier Medina. Investigador independent

Indispensable al comercio: dinero falso, migraciones y conexiones atlánticas, 1880-1940. Diego Antonio Galeano. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

• Taula rodona: La transnacionalitat en la falsificació monetària, balanç historiogràfic i reptes d’estudi i de col·laboració

Moderador: Prof. Dr. Josep Capdeferro. Professor agregat de la Universitat Pompeu Fabra i codirector del projecte de recerca interuniversitari “Conflictos singulares para juzgar, arbitrar o concordar (siglos XII-XX)”.

Ponents: Prof. Dr. Olivier Caporossi, Prof. Dr. Albert Estrada-Rius i Prof. Dr. Diego Antonio Galeano

• Conclusions i torn obert de paraula

Coordinació: Dr. Albert Estrada-Rius. Conservador en Cap del Gabinet Numismàtic de Catalunya

Amb la col·laboració de la Universitat Pompeu Fabra i el suport del projecte “Conflictos singulares para juzgar, arbitrar o concordar (siglos XII-XX)”